March 17, 2016

4 tahun sebagai housewife

Pejam celik pejam celik rupanya dah 4 tahun bekerjaya di rumah...kerjaya lah sangat kan...haha...last kerja ofis sebagai audit assisstant 29 february 2012...masa tu Arsyad setahun 5 bulan & Amani umur 3 bulan..

Satu keputusan yang agak besar la masa tu...ramai yang macam terkejut dan bagitau sayangnya berhenti kerja..tapi itulah..setiap hari pergi kerja memang jiwa tak tenang langsung...tengok keadaan anak-anak, rumah...lagipun gaji masa tu menjadi faktor jugak...biarlah benda dah lepas kan..

Since berhenti kerja ada buat part time guru ganti...ada jugak buat part time akaun & audit kat rumah...pastu ada jugak buat bisnes sikit-sikit...boleh la...Alhamdulillah...


Ada jugak kawan-kawan bagitau bestnya jadi macam aku...duk rumah jaga anak-anak...tapi aku selalu pesan kat diaorang jangan berhenti kerja..haha...sebab sayang kerja gaji besar pastu berhenti...

banyak jugak aku cuba hantar resume kot ada rezeki dapat kerja dengan kelayakan yang ada..at least gaji yang dapat padan la dengan kos hantar anak-anak kat nursery..tapi mungkin takde rezeki aku...ada jugak suara-suara yang bagitau kenapa tak mintak kerja...sayangnya belajar tinggi-tinggi pastu duduk rumah je...macam-macam lagi wei...aku mampu senyum je...Dia tahu apa yang dah aku usahakan dan Dia tahu apa yang terbaik untuk aku dan keluarga aku...


nasihat aku untuk yang dah buat keputusan nak berhenti kerja pastu focus kat family supaya banyak bersabar dengan suara-suara orang di sekeliling...iyakan aje...yang penting korang dan husband tahu apa yang korang rancang...berserah pada Dia...in syaa Allah Dia akan tolong permudahkan jalan...pastu korang pun kena bersabar dengan rutin korang nanti..haha...sebenarnya duduk rumah lagi penat dari bekerja...sebab kena handle the kiddos, rumah...lainlah kalau ada maid or takde anak lagi..so takdelah stress sangat..hehe...

untuk yang masih ragu-ragu nak berhenti ke tak...fikir sedalamnya...kalau kita kerja berbaloi dengan gaji yang kita dapat aku rasa sayang jugak nak berhenti...bukan senang nak dapat gaji & kedudukan yang tinggi...memang betul duit bukan segala-galanya...tapi zaman sekarang duit adalah segala-galanya..haha...kalau runsing anak tak terjaga cubalah cari jalan penyelesaian yang lain...usaha sikit cari maid orang tempatan ke...or cari nursery yang boleh dipercayai...maybe kena keluarkan modal lebih sikit tapi at least kita tenang nak tinggalkan anak kan...

aku salute ibu yang bekerjaya...penat kat tempat kerja pastu balik rumah nak uruskan family pulak...ada pulak jenis memang kena masak hari-hari...uiii lagi penat...

yang masih housewife seperti aku semoga kita semua diberikan kesabaran yang tinggi untuk hari ini dan seterusnya..korang mesti paham kan..yang ada anak-anak kecik macam aku ni..lagi la...sangat menguji kan?haha..

tak kisah lah ibu yang kerja ke tak kerja ke masing-masing ada matlamat yang sama...nak jaga family sehabis baik kan?semoga kita semua dipermudahkan urusan olehNya..amin...


No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers



**MuhammaD ArsyaD bin ShahruL AzuanDi**BoRn On 12 Sept 2010**3.09 kG**
**NuR AmaNi binti ShahruL AzuanDi**BorN on 07 Nov 2011**3.11 kG**
_____________________________
[SPECIAL DATE]
** 26 August 1985_sEe tHe woRld..Alhamdulillah..
**30 May 2009_Change ThE StaTus To MrS HaZirah..
**12 Sept 2010_Be A IbU to My KiD..
______________________________
HOME SITEMAP DISCLAIMER